تاریخچه و چشم انداز
تاریخچه و منطق پیدایش مؤسسه
- تاریخچه و منطق پیدایش مؤسسه
- منطق و پیشینه تأسیس مؤسسه
خلق مؤسسه آموزش عالی مازیار در پی دو گونه الزام راهبردی شکل گرفت:
- الزامات منتج از ضرورت ارتباط میان نظام توسعه منطقهای- ملی و مزیتهای سرزمینی،
- الزامات منتج از ضرورت بهرهمندی اقتصادی از مزیتهای منطقهای، برخاسته از روندهای ملی و فراملی.
افزایش مهارت در سازماندهی عقلایی نظام تولید دانش( شامل دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی) در حوزههای عمومی و خصوصی، نیازی است که از دو ضرورت بر می خیزد: نخست، ضرورت ناشی در بهرهمندی از مزیتهای سرزمینی؛ و دوم ضرورت فراگیری اقتصاد دانش پایه. بنابراین میتوان منطق پیدایش مؤسسه را در سه عرصه جستجو نمود؛
- مزیت نسبی اقتصاد دانش پایه در روندهای ملی و فراملی،
- بهرهمندی هوشمندانه از مزیتهای سرزمینی و ارتباط آن با نظامهای توسعه ملی (به طور عام) و منطقهای (بطور ویژه غرب استان مازندران)،
- عقب ماندگی نظام تولید دانش در حوزه مردمی (خصوصی) در کل استان مازندران و بهطور ویژه غرب آن.
از این رو مؤسسه آموزش عالی مازیار از یک سو با مأموریتی خصوصی مبتنی بر کارآیی و از سوی دیگر با مأموریتی متعالی بهعنوان بازوی نظام توسعه ملی- منطقه ای مسیر خلق و توسعه خویش را ترسیم نموده است.
این مؤسسه بر اساس مجوز قطعی شماره 3992/22 مورخ 10/5/1384 از شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دو رشته نیمه متمرکز کاردانی نقاشی و گرافیک فعالیت خود را با 43 دانشجو از نیمسال دوم سال تحصیلی 85-1384 آغاز کرد. هم اکنون این مؤسسه دارای 33 رشته – مقطع و بیش از 3200 دانشجو است. تاریخ تصویب اساسنامه 1/7/85 و تاریخ ثبت رسمی مؤسسه در اداره ثبت اسناد و شرکت های شهرستان نور 20/11/85 است. همچنین بر اساس درخواست اعضا محترم هیأت مؤسس، هیأت امنای مؤسسه نیز در تاریخ 25/12/1385 شکل گرفت.
2- تدوین بیانیه چشمانداز راهبردی
بیانیه چشمانداز تصویر آرمانی است که تمام آمال و مقاصد مؤسسه و تمامی جهتگیری استراتژیک آنرا ساختاربندی میکند. این بیانیه شرایطی را هدف قرار میدهد که ترجمان رویکرد پایه مؤسسه بوده و توان رقابتپذیری با فضای رقابتی آموزش عالی از یک سو و حمایت از نظام توسعه منطقهای استان مازندران را تأمین مینماید